BG | EN

 

Втори национален исторически конкурс

“Дарители и дарителство: благотворителност, съзидание, напредък”
2001-2002 г.

Вторият национален исторически конкурс е естествено продължение на организирания през 1999 година Национален исторически конкурс за ученици от 8 до 12 клас. Той се проведе с подкрепата на фондация ”Кьорбер”, фондация “Отворено общество”-София, “Ксерокс България” ЕООД, НДФ “13 века България”, фондация “SinemaxX” и със съдействието на Министерство на образованието и науката, Министерство на културата, Държавна агенция “Главно управление на архивите”, Департамент за информация и усъвършенстване на учители-София, Национален политехнически музей и Център “Отворено образование”.

Конкурсната тема “Дарители и дарителство: благотворителност, съзидание, напредък” даде възможност за издирвателска и изследователска работа във всички краища на страната. За популяризирането на конкурса допринесоха експертите по история в Регионалните инспекторати на МОН, музеи активно работещи с ученици, регионалните архиви, както и публикациите във вестник “АзБуки”, “Учителско дело” и предаването “Само за ученици ли…” по Канал 1 на БНТ.

В периода април-юни 2001 г. бяха проведени дванадесет консултативни семинара за ученици и научни ръководители в различни градове от страната, целящи разясняване на новата тема, условията за участие и методическите изисквания към разработките.
Изпратените конкурсни работи от цялата страна 146 на брой могат да бъдат класифицирани в следните тематични области: дарителство в полза на:

115 от постъпилите разработки са изготвени с научен ръководител, в болшинството от случаите това са учители по история, а останалите 31 са самостоятелно подготвени. В конкурса участваха 249 ученика – 201 девойки и 48 младежи на възраст от 14 до 18 години.

Обекти на изследване са най-често:

Номинираните 25 разработки бяха допуснати до Национална защита, която се проведе на 6 април 2002 г. в София, след което бяха излъчени 15 победители.

С оглед на това, че официалният награден фонд е строго регламентиран, а не малка част от конкурсните работи бяха на изключително високо ниво, се постарахме да осигурим допълнителни награди за други участници осигурени от Министерство на културата СБУ, ИК “Анубис”, фондация “Отворено общество” – София, Народна библиотека “Св. Св. Кирил и Методий”, книгоиздателска къща “Труд”, Исторически факултет на СУ, Национален политехнически музей, Държавна агенция “Главно управление на архивите”, Музей “Земята и хората”, Национален исторически музей, Свети синод на Българската православна църква.

Официалната церемония по награждаването на победителите се проведе на 8 юни в Националния исторически музей, Бояна. Наградите бяха връчени от госпожа Камелия Касабова, заместник председател на Народното събрание на Република България.
Въпреки, че темата бе оценена от специалисти като не лека и специфична, качеството на постъпилите конкурсни разработки по преценка на журито е по-високо в сравнение с това на първия конкурс. Това означава, че същността на конкурса е осмислена и разбрана от участниците. Резултатите от проведената анкета с допуснатите до Национална защита ни дават повод за размисъл в следната насока:

От 1 септември 2001 г. под ръководството на фондация “Кьорбер” четиринадесет организации от различни европейски страни – сред тях и фондация “Ценности” – се обединиха в международна мрежа ЕUSTORY. Всички те провеждат независими исторически конкурси и общата им цел е “разоръжаването” на историята, толерантност и разбирателство в Европа.

Съпътстващата образователна програма, както и целите на конкурса го отличават от провежданите до този момент. Той не само дава възможност за изява на млади хора с интереси в областта на историята, като не бихме искали те да я възприемат в традиционния смисъл. Целта е самостоятелна личност, която критично изследва историята, използвайки различни начини.

Традиционните обекти на историографията са: войни, победи, поражения; социални, културни и икономически конфликти. Ние търсим нови теми, които не ни конфронтират, а по-скоро биха ни обединили с нашите съседи и останалите европейски страни в процеса на евроинтеграция.


География на конкурса >>

Наградените >>