ДЕСЕТИ ЮБИЛЕЕН НАЦИОНАЛЕН ИСТОРИЧЕСКИ КОНКУРС 2017 г.

За десети юбилеен път фондация „Ценности” връчи наградите на победителите в Националния исторически конкурс, който се организира от 1998 година насам от благотворителната организация на Антонина Стоянова. Участниците в него до този момент са повече от 1600 ученици от 8 до 12 клас.

Надпревара е част от мрежата Eustory, обединяваща 26 конкурса по национална история от различни европейски страни и беше представена на церемонията от г-н Мигел Барос, член на Управителния съвет. Церемонията се състоя в Балната зала на бившия Царски дворец – днес Национална галерия, филиал Двореца.

Президентът Петър Стоянов по традиция връчи отличията на класираните на първите три места, които освен диплом получават и солидни за един гимназист суми. Призьорите (ако говорят приличен английски) получават възможност да кандидатстват в семинарите организирани от мрежата на Eustory, които се провеждат в различни европейски страни.

Тази година по темата „Семейни и родови истории от времето на комунистическия режим” работиха 36 участници с 30 разработки, които проследяват и изследват фамилнотоистория, променена или прекъсната от тоталитарната машина.

Журито с председател проф. д-р Любомир Огнянов присъди първа награда на Даниел Влахов от ППМГ „Добри Чинтулов” – Сливен за работата по темата „Съдбата на потомците на сливенските текстилни индустриалци след национализацията”, с научен ръководител д-р Момчил Методиев.

Две разработки заслужиха втора награда - „Един живот” с автор Мелис Мехмед и научен ръководител Юлия Чортленева от СУ „Христо Смирненски” село Черноочене, област Кърджали и „Тръгват си без шум” на Елисавета Петрова от Професионалната гимназия по туризъм „Д-р Васил Берон” – Велико Търново с научен ръководител Славка Проданова.

Журито призна заслугите на три изследователски разработки за третото място. Дечо Павлов от 91-ва НЕГ „Проф. Константин Гълъбов” с научен ръководител Красимир Узунов проследява личната си семейна история с разработката „От офицерския елит и битките за Отечеството до незнайния гроб – потъпканата чест на една българска фамилия”.

„По паважа на комунизма в град Кърджали” разхождат читателите Милица Гечева и Момчил Траянов от СУ „Отец Паисий” с научен ръководител Кирил Гогов.

„Да чуем гласа на историята. Проучване в село Мерданя” е доне третата награда на Владислав Борисов от Професионалната гимназия по туризъм „Д-р Васил Берон” – Велико Търново с научен ръководител Бистра Стефанова.

„Датата на конкурса не е избрана случайно”, заяви водещата на церемонията Петя Георгиева. - Тя е в унисон с темата „Семейни и родови истории от времето на комунистическия режим” и е възможно най-близкия почивен ден до 14 декември, когато през 1989 година за първи път бяха издигнати антикомунистически лозунги и се проведе първата обсада на парламента в посттоталитарните времена”.

Президентът Петър Стоянов, който лично връчи дипломите на класиралите се на първите три места, поздрави участниците в конкурса, техните преподаватели и научни ръководители и заяви: „Тази година темата е особено интересна „Семейни и родови истории от времето на комунистическия режим”.

Работейки по тази тема със сигурност сте се сблъсквали с чувства като посткомунистическа носталгия. По времето на комунизма хората от моето поколение бяха млади и сме склонни да омаловажаваме крайностите, които тази система предлагаше, защото младостта е свързана с романтизъм и хубави спомени.

Ще ви кажа две-три неща, които звучат по-делнично ,за да стигнат до съзнанието на повече млади хора. Представете си ,че по времето на комунизма, вие които идвате от Търново, Ловеч и Добрич, нямате право да живеете на друго място, освен там, където сте се родили. Можете да живеете в София, ако се ожените за софиянка.

По времето на комунизма на избори гласувахме само за една партия. Някои от вас ще се изсмеят. Имаше само една бюлетина и ние пускахме само нея. БКП печелеше с 99,99%.

Представете си, че искате да си купите кола. Събрали сте пари, но трябва да чакате минимум 10 до 15 години за автомобил съветско производство, направен по прототип на Фиат отпреди 30 години – Жигули или Лада.

Представете си, че не можете да критикувате никого и нищо в тази система. Днес можете да кажете по радиото, че не сте съгласни с министър-председателя, да пишете срещу президента в интернет. Това не можеше да се случи. За подобно волномислие арх. Чанков от Пловдив лежа 7 години в затвора. И то за безобидни вицове. А Сашо Сладура, любимият на софийската бохема цигулар, бе пребит в концлагера, който комунистите цинично наричаха „Слънчев бряг”.

Разказвам тези прости истории от времето на комунизма, за да разберете от какво сме се отървали. Разбира се, на вас ще ви кажат, че баничката тогава е струвала 15 стотинки. Това е голямото противоречие. Противоречието между баничката от 15 ст. и липсата на каквато и да е индивидуална свобода. Нищо не струва баничката от 15 стотинки ако ти отнемат достойнството, ако не можеш да мислиш и да говориш това, което ти искаш, ако не можеш да се реализираш както ти искаш”.

Представителят на Eustory г-н Мигел Барос подкрепи в изказването си Петър Стоянов като подчерта, че и в родната му Португалия има носталгия по фашисткия режим от 60-те години на ХХ век и че проучванията на младите хора помагат нацията да се пребори с промъкващите се призраци от миналото. Той сподели, че над 90 хиляди ученици от 26 страни в Европа са участвали в мрежата от исторически конкурси, част от които е и организираният от фондация „Ценности”.

Председателят на журито проф. Любомир Огнянов развесели присъстващите с констатацията, че когато през 1998 година е проведен първият конкурс повечето участници в днешния още не са били родени.

Награди за научно ръководство получиха д-р Момчил Методиев, Юлия Чортленева, Красимир Узунов и Славка Проданова.

Партньори и спомоществуватели на Националния исторически конкурс са Национален дарителски фонд „13 века България”, Център за политически диалог Петър Стоянов”, „Евротех”, Министерството на образованието и науката, Софийска платформа, Съюзът на българските учители, Сдружението на преподавателите по история в България.

След финалните снимки и безброй селфита с Антонина и Петър Стоянови, учениците разгледаха експозицията в Националната художествена галерия с платна на стари майстори, изобразяващи исторически пейзажи от България.

Антонина Стоянова с изненада откри три картини на своя вуйчо Веселин Стайков, чиято творба за Априлското въстание е присъствала и в учебниците по история.

Повече за събитието можете да видите тук:

www.standartnews.com/kultura/antonina_stoyanova_otkri_v_dvoretsa_3_kartini_ot_vuycho_si-366448.html

epicenter.bg/article/Petar-Stoyanov-nagradi-uchenitsi/143120/10/0

www.tvevropa.com/2017/12/uchenitsi-razkazaha-lichnite-istorii-na-hora-represirani-po-vremeto-na-komunizma/

www.bnt.bg/bg/a/fondatsiya-tsennosti-razdade-prizovete-na-10-iya-natsionalen-istoricheski-konkurs

www.bitelevision.com/komunizmat-za-balgarskite-uchenitsi-evtini-banichki-i-lipsa-na-svobodno-slovo/

bgnews.online/novini/petar-stoyanov-nagradi-mladi-istoritsi_522500.html

blife.bg/article-47732

www.sofia-today.org/petar-stoyanov-nagradi-mladi-istoritsi/

bulphoto.com/events/49393/

www.tvevropa.com/2017/12/uchenitsi-razkazaha-lichnite-istorii-na-hora-represirani-po-vremeto-na-komunizma/

www.shokolad.bg/

magdalenagigova.blogspot.com/2017/12/10-15.html

delo.bg/news/eto-gi-pobeditelite-ot-10-iya-natsionalen-istoritcheski-konkurs-na-tema-vsemeyni-i-rodovi-istorii-ot-vremeto-na-komunistitcheskiya-rezhimv/

bnr.bg/kardzhali/post/100910025/vodeshta-na-uchenichesko-predavane-otlichena-v-nacionalen-konkurs-na-fondacia-cennosti

www.bta.bg/bg/c/VI/id/1709245

www.facebook.com/pg/inlife.bg/photos/

inlife.bg/%D1%84%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%86%D0%B8%D1%8F-%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8-%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%B4%D0%B0%D0%B4%D0%B5-%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%B7%D0%BE%D0%B2/

telegraf.bg/2017/%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8-%D0%B7%D0%B0-%D1%88%D0%BE%D1%83%D0%B1%D0%B8%D0%B7%D0%BD%D0%B5%D1%81-%D0%B8-%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B0/%D0%BF%D0%B5%D1%82%D1%8A%D1%80-%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%8F%D0%BD%D0%BE%D0%B2-%D0%BD%D0%B0%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B8-%D0%BC%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D0%B8-%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%86%D0%B8

mikamagazine.com/%D0%BF%D0%B5%D1%82%D1%8A%D1%80-%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%8F%D0%BD%D0%BE%D0%B2-%D0%BD%D0%B0%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B8-%D0%BC%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D0%B8-%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%86%D0%B8

www.balkanite.net/obshtestwo/1426-petur-stoianov-nagradi-mladi-istorici

pmg-sliven.com/bg/index.php


ПЪРВА НАГРАДА

700 лв

ВТОРА НАГРАДА

400 лв

ТРЕТА НАГРАДА

300 лв

НАУЧНО РЪКОВОДСТВО

150 лв

СПЕЦИАЛНА НАГРАДА

Разработка на тема: „Съдбата на потомците на сливенските текстилни индустриалци след национализацията”

Автор: Даниел Влахов

Научен ръководител: Момчил Методиев

Училище: ППМГ „Добри Чинтулов“, Сливен, 12 клас

Разработка на тема: „Един живот”

Автор: Мелис Мехмед

Научен ръководител: Юлия Чортленева

Училище: СУ „Христо Смирненски, с. Черноочене, Кърджали, 12 клас

Разработка на тема: „Тръгват си без шум”

Автор: Елисавета Петрова

Научен ръководител: Славка Проданова

Училище: ПГ по туризъм „Д-р Васил Берон”, Велико Търново, 8 клас

Разработка на тема: „От офицерския елит и битките за Отечеството до незнайния гроб- потъпканата чест на една българска фамилия”

Автор: Дечо Павлов

Научен ръководител: Красимир Узунов

Училище: 91 НЕГ „Проф. Константин Гълъбов”, София

Разработка на тема: „По паважа на комунизма в град Кърджали”

Автор: Милица Гечева, Момчил Траянов

Научен ръководител: Кирил Гогов

Училище: СУ „Отец Паисий”, Кърджали, 12 и 10 клас

Разработка на тема: „Да чуем гласа на историята. Проучване в село Мерданя.”

Автор: Владислав Борисов

Научен ръководител: Бистра Стефанова

Училище: ПГ по туризъм „Д-р Васил Берон”, Велико Търново, 12 клас,

Научен ръководител: г-н Момчил Методиев

Училище: ППМГ „Добри Чинтулов“Сливен

Научен ръководител: г-жа Юлия Чортленева

Училище: СУ „Христо Смирненски, с. Черноочене, Кърджали

Научен ръководител: г-жа Славка Проданова

Училище

Научен ръководител: г-н Красимир Узунов

Училище: 91 НЕГ „Проф. Константин Гълъбов”, София

СПЕЦИАЛНА НАГРАДА НА СЪЮЗА НА БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ:

г-н Димо Георгиев, ПЕГ “Никола Й. Вапцаров“, гр. Шумен

г-н- Владислав Димитров, ПЕГ “Никола Й. Вапцаров“, гр. Шумен

СПЕЦИАЛНА НАГРАДА НА СДРУЖЕНИЕТО НА ПРЕПОДАВАТЕЛИТЕ ПО ИСТОРИЯ:

г-н Кирил Гогов, СУ „Отец Паисий“, гр. Кърджали

г-жа Бистра Стефанова, ПГ по туризъм „Д-р Васил Берон“, гр. Велико Търново

Фондация „Ценности“ и Национален дарителски фонд „13 века България“ организират провеждането на официална церемония по връчване на наградите в ДЕСЕТИЯ ЮБИЛЕЕН НАЦИОНАЛЕН ИСТОРИЧЕСКИ КОНКУРС на тема „Семейни и родови истории от времето на комунистическия режим”.

Награждаването ще се състои на 16 декември 2017 година от 12.30 часа в Балната зала на бившия Царски дворец в София - Национална художествена галерия на площад „Александър Батенберг ” № 1. Наградите ще бъдат връчени от г-н Петър Стоянов, Президент на Република България /1997 – 2002/.

След приключване на церемонията, всички присъстващи ще имат възможността да разгледат изложбата „Пейзажи със старини“.

ТЕМАТА

"Семейни и родови истории от времето на комунистическия режим"

Комунистическият режим в България продължава 45 години. Вследствие на този режим стотици хиляди български граждани стават жертва на преследвания на политическа, етническа и религиозна основа, въдворяване в трудови лагери, несправедливи присъди, изселване, национализация, колективизация, отнемане на жилища, отчуждаване на земя и друга собственост, липса на свобода на словото, печата събранията и сдружаванията и т.н.

Свободният демократичен свят заклейми престъпленията на нацизма веднага след края на Втората световна война, но по отношение на престъпленията на другата тоталитарна идеология на ХХ век - комунизма, това бе направено едва наскоро. В Резолюция 1418 от 2006 година за необходимостта от международно осъждане на престъпленията на тоталитарните комунистически режими Парламентарната асамблея на Съвета на Европа „остро осъжда тежките нарушения на човешките права, извършени от тоталитарните комунистически режими, и изразява съчувствие, разбиране и признание към жертвите на тези режими“. В България през 2000 година е приет Закон за обявяване на комунистическия режим в България за престъпен.

В последните 20-25 години в учебниците ни по история този период от историята на България остава слабо осветен - може би заради недостатъчната „дистанция на времето“, може би поради противоречията в оценката му от страна на съвременниците.

С тазгодишната тема на Националния исторически конкурс искаме да насочим вниманието на нашите участници към все още неразказаните лични истории от времето на комунистическия режим. Медийното пространство е изпълнено с носталгични спомени и разкази на съвременници за онова време, често чуваме за евтиния хляб и безплатното здравеопазване, за социалните придобивки.

Ние обаче знаем сравнително малко за „тъмната” страна на комунистическия режим в България. Идеята на тазгодишната ни тема е да разкажем как тоталитарната машина с характерната си идеология, институции и методи изкривява, пречупва или просто променя и тласка в различна посока съдбите на хората.

За да не се повтарят грешките от миналото, те трябва да се покажат, а уроците от тях - да бъдат разказани и усвоени.

ЗАДАЧАТА

Потърсете и представете историята на отделно семейство, род или цяла социална група от времето на комунистическия режим. Разкажете как се е променил животът им през този период, какво се е случило с тях? Много от повратните моменти в съдбата на всяка фамилия също са пряко свързани с политическите и обществени процеси в страната и в света. Как вие преценявате събитията и има ли разлика между вашата представа и оценката на по-възрастните за тази епоха? Не се ограничавайте само до личната си родова история, можете да разкажете за съдбата на други родове и семейства, чиято история познавате или сте проучили.

Пострадало ли е вашето семейство от комунистическия режим или пък обратно - донесъл ли е този режим нещо положително или някакви облаги в живота на дядовците и родителите ви? Известни ли са ви случаи на потъпкване на човешките права в историята на собствената ви или друга фамилия?

Анализирайте причините и последиците, потърсете обяснение и по-обща рамка за тези събития, поинтересувайте се от фактите на регионално и национално ниво.

Може би ще откриете неизвестни за Вас събития в историята на собственото Ви семейство – за хора, участвали в горянското движение в края на 40-те и през първата половина на 50-те години в България, за жестоките присъди на Народния съд, за насилствената колективизация в селското стопанство, за така наречените „невъзвръщенци“, за репресирани от режима, за дейността на Държавна сигурност, Народната милиция и местните органи на партийната и държавната власт. Разпитайте живите свидетели на това време, запишете техните свидетелства, намерете подходящи илюстрации или снимков материал. Опитайте се да направите връзка между престъпленията на комунистическия режим и нерешените проблеми в обществото ни по време на прехода към демокрация през последните две-три десетилетия у нас.

Като се опирате на родовата памет, съхранена във вашия род или в семействата на ваши роднини и познати, вие ще научите повече за това не толкова далечно минало и ще допринесете за обогатяването на нашата родна история.

НАГРАДИ

Една първа 700 лв, Две втори по 400 лв, Три трети по 300 лв и Четири награди за научно ръководство по 150 лв

Всички отличени от журито участници ще получат ГРАМОТИ за участие в конкурса На победителите в конкурса се предоставя възможност за участие в международни мла- дежки семинари в мрежата на EUSTORY.

УСЛОВИЯ ЗА УЧАСТИЕ

*Допускат се ученици от всички видове училища, на възраст от 14 до 19 години.

Стъпки към успеха

1. Темата на Вашата разработка да отговаря на конкурсната тема.

2. Формулираната от Вас тема да съответства на съдържанието на конкурсната работа.

3. Съдържанието да не излиза от темата.

4. Формата на работата да отговаря на изискването за изследователска разработка.

5. Разработката Ви трябва да е извършена самостоятелно.

6. Не включвайте чужди авторски текстове, без да сте упоменали това.

7. Да няма съществени грешки и пропуски в изложението.

8. Помощта от страна на научен ръководител или други специалисти-консултанти не означава подмяна на автора.

9. Разработката да съдържа информация за неизвестни или малко познати факти и събития, както и мнения и оценки за тях.

10. Фактите да са документирани в достатъчна степен.

11. Да се ползват по възможност различни източници на информация: писмени извори (архиви, периодичен печат от епохата), интервюта с очевидци, снимки и др.

12. Изследването да е проведено обмислено и последователно.

13. Въпросите, на които търсите отговор, да са удачно подбрани.

14. Изворите, които сте открили, да бъдат подложени на критичен анализ.

15. Не просто излагайте фактите, които сте открили, а и ги съпоставяйте.

16. В случай, че попаднете на източници, които съдържат противоречива информация, опитайте се да откриете причините за това или направете предположения.

17. Проблемът, който е обект на Вашето изследване, трябва да бъде разкрит многостранно.

18. Структурирайте Вашата работа убедително. Обичайните елементи са: увод, изложение, заключение.

19. Наличието на справочен апарат също е част от структурата на изследователската разработка.

20. Приложете илюстративен материал: фотоси, факсимилета, копия от архивни и други документи, които сте открили. Не прилагайте оригинали!

21. Приложете пълните текстове на проведените интервюта, или онези части от тях, които съдържат важна информация, подкрепяща Вашата теза.

22. Езикът и стилът на изложението да са грамотни, коректни и съответстващи на този тип исторически текст.

23. Формулирайте точно изводи и заключения.

24. Това не означава, че не бихте могли да проявите оригиналност в изложението.

25. Не подценявайте формалните качества на разработката. Въпреки, че накрая времето не достига, постарайте се Вашата работа да е прегледна, добре оформена, с подходящи илюстрации.